37+ professionele centra met meer dan 1800 in Europa

27 jaar expertise in banden & voertuig services

4.5 op Google met meer dan 128.560 beoordelingen

Elementen van passieve veiligheidsvoorzieningen op voertuigen

Nu de auto-industrie een snelle technologische ontwikkeling doormaakt, is veiligheid een van de belangrijkste aspecten van het auto-ontwerp geworden. Het dekt niet alleen bestuurders en passagiers, maar ook mensen buiten het voertuig. Dit maakt de huidige auto's de veiligste die er ooit zijn geweest.

 

Vertrouw echter niet alleen op de technologie - er zijn ook elementen in onze voertuigen die ons bescherming bieden, zelfs wanneer we dat niet beseffen. Dit zijn de zogenaamde passieve veiligheidselementen.

Wat is passieve beveiliging?

 

Rijden is een riskante bezigheid. Bestuurders moeten zich bewust zijn van de vele potentiële gevaren op de weg en hoewel het uiteindelijk aan hen is om ze te voorkomen en te vermijden, zijn er elementen van actieve veiligheid die een ongeval helpen voorkomen. Deze elementen omvatten remmen, verlichting, ABS, ESP en vele andere moderne voorzieningen.

 

In dit artikel richten wij ons echter op andere, minder zichtbare maar even belangrijke elementen. Deze beschermen ons bij een ongeval. Kortom, terwijl actieve veiligheidselementen ongevallen voorkomen, zijn passieve veiligheidselementen van cruciaal belang omdat zij, als zich toch een ongeval voordoet, de gevolgen verzachten en ons leven beschermen.

elementen passieve safetycar

Uit welke elementen bestaat de passieve veiligheid van onze auto?

 

Hoewel we het belang ervan soms bagatelliseren, zijn de passieve veiligheidselementen van onze auto uiterst belangrijke elementen die niet mogen worden vergeten.

Chassis en carrosserie

Chassis en carrosserie

 

De carrosserie van onze auto is de eerste verdedigingslinie voor onze veiligheid op de weg. Tijdens het ontwerp van een auto ontwikkelen ingenieurs methoden om de energie die vrijkomt bij een botsing af te voeren. Moderne auto's profiteren van innovatieve oplossingen zoals met koolstofvezel versterkte kunststoffen, aluminium en glasvezel, die een groot deel van de botsingskracht absorberen.

 

Deze innovatieve materialen absorberen niet alleen de energie van de botsing, maar verminderen ook het gewicht van het voertuig, en zoals bekend neemt de kinetische energie van een auto toe naarmate het gewicht toeneemt, wat meer energie en botskracht betekent. Daarom moeten bumpers, vervormbare motorkappen en andere carrosserie-onderdelen een dubbele rol spelen om de veiligheid van de passagiers te vergroten.

Wanneer de kracht van de botsing bijzonder groot is, volstaan de carrosserie-onderdelen niet en komt het chassis, de structuur van de auto, in actie. Reizigers worden beschermd in een speciaal ontworpen kooi die bestand is tegen grote schokken zonder te vervormen of op een gecontroleerde en berekende manier te vervormen. Voor het chassis worden veel hardere en stijvere materialen gebruikt dan voor de carrosserie. Dit is meestal gegoten staal, versterkt aluminium of zelfs koolstofvezel.

 

Voordat elke auto op de markt komt, moet hij een aantal zware crashtests ondergaan, waarbij wordt beoordeeld hoe doeltreffend de structuur vervormt en hoe hij omgaat met het absorberen en afvoeren van botsenergie. De auto's worden beoordeeld op een schaal van nul tot vijf sterren en de resultaten worden gepubliceerd en zijn vrij toegankelijk op de website van het Europese testorgaan Euro NCAP

Veiligheidsgordels

 

Laten we vervolgens ingaan op een van de belangrijkste en internationaal erkende elementen van passieve veiligheid. Hoewel de oorsprong teruggaat tot de jaren 1940, vond een briljante Zweedse ingenieur, Nils Bohlin, in 1959 de driepuntsgordel uit. Zijn revolutionaire idee was om het ontwerp van de gordel te versterken met drie bevestigingspunten, wat de bescherming en stabilisatie van het lichaam tijdens een ongeval aanzienlijk verbeterde.

 

Dit systeem werd al snel standaard voor alle auto's en is dat nog steeds. Volvo, waarvoor Nils Bohlin werkte, besloot het patent voor deze uitvinding beschikbaar te stellen voor gebruik door andere fabrikanten over de hele wereld. Pas enkele decennia later werden gordels op alle zitplaatsen verplicht.

 

Tot op heden hebben veiligheidsgordels meer dan een miljoen levens gered en verminderen zij het risico op overlijden bij verkeersongevallen naar schatting met 45%. Helaas negeren sommige bestuurders nog steeds hun bestaan of gebruiken ze verkeerd. Daarmee brengen ze zichzelf en anderen in gevaar en riskeren ze zware boetes. De verkeersregels bepalen dat het niet dragen van een veiligheidsgordel een ernstige overtreding is die leidt tot een geldboete.

 

Veiligheidsgordels
Airbag

Airbag

 

De airbag als passieve veiligheidsvoorziening in auto's werd uitgevonden in 1971, toen Mercedes-Benz er patent op aanvroeg. Het is sindsdien een onmisbaar onderdeel geworden van de passieve veiligheid in auto's en vormt samen met veiligheidsgordels een uitstekende bondgenoot bij het beperken van de ernst van verwondingen bij een ernstig ongeval.

 

De eerste auto die hem na jaren van testen en proefnemingen opnam in zijn uitrusting was de Mercedes Benz S-Klasse van 1981. Dit was het beginpunt van een van de meest succesvolle beveiligingsperioden in de geschiedenis. Net als veiligheidsgordels hebben airbags het leven van miljoenen automobilisten over de hele wereld gered. Zij ontwikkelen zich al jaren en vervullen hun functie in het gehele passagierscompartiment, waardoor de veiligste auto's op de markt zijn uitgerust met wel acht of tien airbags, verdeeld over het gehele interieur van het voertuig.

Hoe werkt het airbagsysteem? Sensoren meten de kracht van de botsing en als de kracht groot genoeg is, worden de airbags geactiveerd om de kracht van de botsing te verminderen en de impact op de inzittenden af te zwakken. Dit gebeurt allemaal binnen milliseconden. Na een ongeval worden de airbags leeggelaten om verstikking en verdere schade aan de inzittenden te voorkomen.

 

De autoriteiten eisen nu dat elke nieuwe auto standaard wordt uitgerust met ten minste één airbag - die voor de bestuurder. De enige aanbeveling voor het gebruik van de airbag is deze uit te schakelen wanneer u reist met een kinderzitje op de passagiersstoel voorin of wanneer de stoel wordt bezet door een zwangere vrouw. Het is dan raadzaam de passagiersairbag te deactiveren, aangezien dit aan de bestuurderszijde niet mogelijk is.

 

 

Hoofdsteun

 

Hoofdsteunen in de auto zijn niet alleen een element van comfort tijdens het rijden, maar spelen vooral een zeer belangrijke rol in de passieve veiligheid. Een juiste afstelling van de hoofdsteun kan het risico van ernstig letsel aan de halswervelkolom aanzienlijk verminderen. Er dient aan te worden herinnerd dat hoofdsteunen oorspronkelijk niet eens verplichte uitrusting voor autostoelen waren en dat de installatie ervan in veel gevallen extra kosten met zich meebracht.

 

De hoofdsteun moet op één lijn staan met de bovenkant van het hoofd om de hele nek te beschermen. Dit is vooral nuttig bij een kop-staartbotsing. Op het moment van een zware botsing zwiept het hoofd heftig naar achteren, dus als de hoofdsteun goed is afgesteld, zal die verplaatsing niet zo groot zijn en zal de ernst van het letsel dus veel minder zijn. Daarom is het zo belangrijk de hoofdsteun correct te plaatsen en af te stellen om ernstige nekproblemen bij een ongeval te voorkomen.

 

 

Ruiten

 

Hoewel ze geen deel uitmaken van de structuur van de auto, vormen ze een belangrijk onderdeel van de passieve veiligheid van het voertuig. Ruiten[DG1]  stellen ons niet alleen in staat de weg en onze omgeving te zien, maar vormen ook een beschermende barrière tegen externe factoren en ongevallen. Zij zijn ontworpen om zware belastingen te weerstaan zonder te breken, aangezien de schade die zij veroorzaken nog gevaarlijker kan zijn dan enig ander onderdeel van de auto.

 

De voorruit is het belangrijkste glas in de hele auto. Ze is zo ontworpen en gebouwd dat ze bij een botsing niet breekt, waardoor de bestuurder en de passagiers worden beschermd tegen mogelijke elementen die nog meer schade zouden kunnen veroorzaken. De zijruiten daarentegen zijn ontworpen om te breken en energie af te geven en vormen in het geval van een kanteling en het onvermogen om de deuren te openen de enige vluchtweg voor de passagiers.

 

Daarom is het zo belangrijk om de toestand van de ruiten in onze auto regelmatig te controleren en ervoor te zorgen dat ze altijd in perfecte staat verkeren. Zelfs kleine beschadigingen kunnen hun structuur en werking verzwakken en zo een veiligheidsrisico vormen voor de inzittenden van het voertuig. Daarom moet bij technische inspecties bijzondere aandacht worden besteed aan de toestand van de ruiten, en indien schade wordt geconstateerd, moet deze onmiddellijk worden hersteld of vervangen.

eCall

 

Het eCall-systeem, waarvan de installatie sinds 31 maart 2018 verplicht is in alle nieuwe auto's, is een van de state-of-the-art elementen die de passieve veiligheid moeten waarborgen. Het is de laatste verdedigingslinie bij een botsing en kan, net als de bovengenoemde elementen, veel levens redden.

 

Hoewel het werk aan eCall langer heeft geduurd dan verwacht, is een doeltreffend protocol en besturingssysteem ontwikkeld. Op het moment van de botsing, wanneer de airbags opengaan, zendt het systeem onmiddellijk een noodsignaal naar het nummer 112, zodat de reddingswerkers contact kunnen maken met de inzittenden van het voertuig en de omvang van de verwondingen kunnen vaststellen. Deze verbinding is mogelijk dankzij de in de auto geïnstalleerde simkaart en maakt alleen contact mogelijk met hulplijnen op Europees niveau.

 

Als de oproep niet wordt beantwoord, start het systeem onmiddellijk een reeks actieprotocollen. Hulpdiensten zoals ambulances, politie en brandweer zullen worden gealarmeerd. Daartoe geeft het systeem zelf informatie door over het ongeval en de locatie van het voertuig dankzij GPS, alsmede de technische gegevens van het voertuig en de gegevens van de eigenaar en het tijdstip van het incident. Daardoor kunnen medische hulpdiensten de reactietijd met 50-60% verkorten, wat een aanzienlijke invloed heeft op de kans om verkeersslachtoffers te redden.

eCall

Hoewel we ons er niet altijd van bewust zijn hoe groot hun impact is, redden passieve veiligheidsvoorzieningen in onze voertuigen het leven van miljoenen bestuurders en passagiers over de hele wereld. Hoewel ze alleen in werking treden wanneer het ergste scenario zich voordoet, spelen ze een sleutelrol bij het voorkomen van ongevallen met tragische gevolgen waarbij gewonden het slachtoffer kunnen worden. Draag dus altijd uw veiligheidsgordel, want zonder hem is de rest van de elementen nutteloos.

 

Om uw auto te allen tijde veilig te houden, is het essentieel dat al deze elementen regelmatig worden onderhouden en aan technische controle worden onderworpen. Daarom is het raadzaam een uitgebreide inspectie van de auto uit te voeren of gebruik te maken van de diensten van een professionele autowerkplaats voordat u aan een lange reis begint. Weet u niet hoe het moet? Kom gerust langs bij uw dichtstbijzijnde First Stop en wij helpen u met plezier verder zo dat u veilig de weg op kunt.

Meer weten? Terug naar alle bandentips